국민건강보험 NHIS
외국인 유학생은 언제부터 국민건강보험에 가입되나요?
한국에 체류 중인 외국인 유학생(D-2 소지자)은 외국인등록 완료 시점부터 당연가입됩니다.
※ 외국인등록 신청 후 완료까지 몇 주의 시간 소요
국민건강보험에 가입하려면 공단에 직접 방문해야 하나요?
자동 가입됩니다. 단, 다음의 경우에는 공단에 방문 또는 전화하여 신고해야 합니다.
- 가족(배우자 및 미성년 자녀)과 함께 보험료를 납부하고 싶은 경우
- 재외국민 및 재외동포(F-4) 유학생이 건강보험 가입을 원하는 경우
- 체류지(거소지), 여권번호, 체류자격(비자 유형)에 변경이 있는 경우
국민건강보험에 가입하지 않으려면 어떻게 해야 하나요?
아래에 해당이 되는 경우, 가입 제외 신청이 가능합니다.
- 국가 간의 협의가 된 경우(예 : 프랑스)
- 국가가 국민의 해외 치료비를 납부하는 경우(예 : 일본)
- 외국인등록증 발급 전 해외에서 가입한 보험이 일정 조건에 부합하는 경우
※ 가입 제외 조건 확인 및 가입 제외 신청은 국민건강보험공단에 직접 연락해야 합니다.
국민건강보험으로 어떤 혜택을 받을 수 있나요
내국인과 동일한 혜택을 받을 수 있습니다.
- 의료기관 이용 시 비용의 일부만 부담(입원진료 20%, 외래진료 30~60% - 기관 종류 및 소재지에 따라 차이)
- 국민건강보험이 적용되는 진료비만 해당하며 비급여는 본인 전액 부담
휴학 또는 방학 중 본국(해외)에 다녀오는 경우 보험료를 계속 납부 하나요?
출국 후 1개월 이상 해외에 체류하는 경우 가입자격 상실됩니다. 단, 1개월 내 다시 입국하는 경우 보험료를 계속 납부해야 합니다.
취업(시간제 취업)하여 직장가입자가 되었습니다. 지역보험료를 계속 납부 하나요?
- 3월 15일로 직장가입자가 된 경우, 3월까지 지역보험료를 납부하고 4월부터 직장보험료를 납부합니다.
- 3월 1일로 직장가입자가 된 경우, 3월부터 직장보험료를 납부합니다.
외국인등록증 주소지가 아닌 곳에 살고 있습니다. 학교로 고지서를 수령 하거나 학교에 보험료를 납부하면 안되나요?
- 국민건강보험료는 공단에 납부해야 하며 학교로 고지서를 발송하면 분실될 가능성이 있습니다.
※ 이메일 또는 모바일 고지서 신청 및 자동이체 신청으로 편리하게 납부 가능
- 외국인등록증 주소를 변경하고 국민건강보험공단에 체류지 변경 신고하세요.
저는 이제 졸업합니다. 국민건강보험 해지는 어떻게 하나요?
국민건강보험공단에 연락해야 합니다.
장학금 Scholarship
TOPIK 장학금을 신청했어요. TOPIK 장학금은 언제 받을 수 있나요?
TOPIK 장학금은 학기별로 장학금 수령 일자가 다릅니다. 대략적으로 1학기는 8월 중, 2학기는 2월 중 장학금을 받을 수 있습니다.
입학할 때 TOPIK 6급을 제출했고, 입학 후 TOPIK 6급을 다시 땄어요. TOPIK 장학금 신청 가능한가요?
입학 당시 TOPIK 6급을 제출했다면, TOPIK 장학금은 신청할 수 없습니다.
제가 성적장학금을 받을 수 있는지 어떻게 알 수 있나요?
성적장학금은 등록금 고지서 출력 시 확인할 수 있습니다.
비자 VISA
체류 기간 연장 신청은 언제부터 할 수 있나요?
만료일 기준 4개월 전부터 할 수 있으나, 재학생의 경우 직전 학기 성적증명서가 발급된 이후 신청 가능하고 수료생의 경우 수료증명서가 발급된 이후 신청 가능합니다.
외국인 등록사항 변경 신고는 어떻게 하나요? 특히, 체류지의 경우 이사할 때마다 변경 신고를 해야 하나요?
체류지 변경, 인적 사항 변경(성명, 성별, 생년월일, 국적), 여권 정보 변경(여권번호, 여권 발급일 및 유효기간) 등 사유가 발생한 경우, 사유 발생일로부터 14일 이내 변경 신고해야 하며 출입국 방문 또는 출입국 웹사이트 (www.hikorea.go.kr)에서 전자민원 신청 가능합니다. 체류지 변경의 경우 행정복지센터에서도 할 수 있으며, 체류지 변경 때마다 신고 대상이 맞습니다.
시간제 취업은 모든 외국인 학생들이 꼭 허가를 받아야 하나요?
시간제 취업 허가는 D-2(유학) 비자를 소지한 학생들만 대상이며, 반드시 허가를 받고 일해야 합니다. 허가 없이 일하거나, 허가받은 조건을 위반한 경우, 학생 본인 및 고용주 모두 벌금 부과 대상입니다. 단, D-2 비자를 소지 했더라도 부산대에서 근로 장학생으로 참여하여 학교로부터 수당을 받는 경우는 허가 제외 대상입니다. 아울러, 학업과 연계된 연구 참여로 인해 부산대에서 연구 수당을 받는 경우 또한 허가 제외 대상입니다.
증명서 발급 및 학적 Certificates & Academic Records
졸업생입니다. 대학원 진학 및 회사 입사를 위해 졸업 증명서, 성적 증명서 등을 우편으로 받아야 해요. 해외에 있어도 우편을 신청할 수 있나요?
가능합니다. 인터넷 증명 발급 센터(https://pnu.certpia.com/) 에 접속해서, [국내/외 우편] 메뉴를 누르세요. 비용 지불에 대한 내용도 해당 페이지에 다 있으므로, 꼼꼼히 확인하길 바랍니다. (이메일을 통한) 대학 담당자의 학력 조회가 필요하다면 icert@pusan.ac.kr로 연락하세요.
외국인 유학생인데 모바일 학생증 말고 실물(플라스틱) 학생증이 갖고 싶어요. 어떻게 신청하나요?
2020년도 11월부터 실물 학생증 발급이 중단 되었습니다. 현재로서는 모바일 학생증 이용만 가능합니다.
영문 성명을 변경하고 싶어요. 어떻게 하면 되나요?
두 가지 방법이 있습니다.
(1) 신분증(여권, 외국인 등록증 등)을 지참하여 국제처 사무실 방문
(2) 학생지원시스템(Onestop)을 통해 온라인 신청
기숙사 Dormitory
합격 후에 제출하는 결핵 진단서는 어떤 서류인가요? 결핵 고위험 국가가 아닌 경우에도 꼭 제출해야 하나요?
결핵 진단서는 학생의 결핵 여부를 확인하기 위한 서류입니다. 진단 항목은 오직 결핵 유무이며 검사 결과와 검진일이 나와야 합니다. 서류의 종류는 무관하고, 흉부 x-ray 정상, 피검사 결과 결핵 정상, 결핵 소견 없음 등의 결과와 검진일이 표기되어 있으면 됩니다. 국가에 상관없이 기숙사 입사를 위해서는 모든 입사자들이 필수적으로 제출해야 하는 서류입니다.
입사 시 침구류는 빌릴 수 있나요?
침구류는 대여가 불가하므로, 본인의 침구(이불, 베개 등)는 본인이 스스로 구매하거나 준비해야 합니다.
학기 중 퇴사 신청은 어떻게 하나요?
중도 퇴사(학기 중 퇴사) 시 퇴사일로부터 최소 15일 전 대학생활원 웹사이트에서 퇴사예정일을 신고해야 합니다.
이후 퇴사신청서 수령 → 퇴사 당일 거주 호실 청소→ 청소 후 점검 사진을 이메일로 제출 → 퇴사 시 경비실에 퇴사신청서와 카드, 대여 물품 반납 후 퇴사하면 됩니다.
튜터링 Tutoring Program
튜터링 프로그램에 지원하고 싶은 학생입니다. 튜터/튜티 매칭은 어떻게 되나요?
튜터 선발에 앞서 외국인 튜티 지원을 받습니다. 튜티 지원자 명단이 확정되면 부산대 전체 학과에 튜티 지원자 명단을 송부합니다. 튜티 지원자의 전공학과에서 튜터 지원자를 모집하여 매칭 후 국제처로 추천하게 됩니다. 단, 같은 학과의 지원자가 없을 경우, 국제처에서 유사학과 지원자를 매칭하게 됩니다.
매칭되길 희망하는 튜터/튜티가 있습니다. 이 경우 희망하는 튜터/튜티와 매칭이 가능한가요?
가능합니다. 이 경우 튜티가 지원 시 희망 튜터의 이름/학번을 지원서에 명시해야 합니다.
튜터링 활동 중간에 개인 사정(휴학 등)으로 참가를 중단할 수 있나요?
가능합니다. 하지만 두 학생이 짝이 되어 진행되는 프로그램인 만큼 한 명이 중단하게 되면 매칭된 튜터/튜티도 활동에 참여할 수 없으므로 신중하게 결정해야 합니다. 불가피한 사유가 아니라면 끝까지 책임감을 가지고 프로 그램에 참여해야 합니다.
국민건강보험 NHIS
When will I be registered in NHIS?
International students with D-2 visa staying in Korea are subject to mandatory subscription to NHIS of Korea once ARC is issued. ※ ARC issuance may require several weeks after application.
Do I have to visit the NHIS center in person for registration?
It is automatic registration, but you need to contact the NHIS center or visit it in the following cases.
- If you wish to pay contributions for your family as a group(Spouse, minor children).
- Overseas Koreans or international students with F-4 visa wish to join NHIS.
- If you wish to report changes, such as the place of residence, passport number, or visa type.
What should I do to be exempted for NHIS registration?
In the following cases, you may apply for exemption from subscription, so please contact the NHIS center for application.
- In case an agreement has been made between countries to provide an exception to automatic registration. (e.g. France)
- If your country pays for the overseas medical fees. (e.g. Japan)
- If you receive medical coverage equivalent to medical care benefits from foreign insurance.
※ You must contact the NHIS center directly to check the exemption conditions.
What benefits does NHIS provide?
You can receive the same insurance benefits as Korean citizens do.
- A person who receives medical care benefits bears part of the medical expenses only.
(20% for hospitalization expenses, 30~60% for outpatient medical services – varies by medical care institution type and area)
- Non-benefit categories will not be covered by NHIS.
I am leaving Korea on vacation or leave of absence, do I need to pay the bill?
You need to pay only if you stay in Korea. If you stay abroad for more than a month, you will be exempted from payment.
I got a full-time(or part-time) job. Do I have to keep paying the amount as self-employed?
- If you are employed after Mar. 15th, you need to pay the amount of self-employed in Mar. and the amount of employee-insured from Apr.
- If you are employed after Mar. 1st, you need to pay the amount of employee-insured from Mar.
I do not live at the address on ARC, so I cannot get the invoice. Can I use the university address for the bill? Can I pay through the university?
- You can only pay to the NHIS center, the bill can be easily lost if you register the university address to get the bill.
※ You may apply for electronic(Email or mobile) billing or automatic transfer debit for easy payment instead of receiving a paper bill.
- Change the address on your ARC and report the new residential address to the NHIS center.
I am leaving Korea as I have finished my study, what should I do with NHIS?
You need to contact the NHIS center and report the expected departure date.
장학금 Scholarship
I applied for the TOPIK scholarship. When can I receive the TOPIK scholarship?
For TOPIK scholarships, the scholarship receipt date differs by semester. Approximately, you can receive scholarships in August for the first semester and in February for the second semester.
I submitted TOPIK level 6 when I entered PNU. Can I apply for TOPIK Scholarship?
If you submitted TOPIK level 6 at the time of admission, you cannot apply for TOPIK scholarship.
How do I know if I can receive the scholarship?
It can be checked when printing out the tuition bill.
비자 VISA
When can I apply for visa extension?
You can apply for visa extension 4 months prior to the expiration date on your Alien Registration Card. However, enrolled students should have a transcript of the immediately preceding semester ready and graduate students who have finished their course work should have a certificate of coursework completion ready by the time of visa extension application.
How can I report on ARC information changes? Should I report a change of residence every time I move?
In the case of information changes such as residence address, personal information(name, gender, date of birth, nationality), passport information(passport number, issuing date, expiry date), etc. must be reported within 14 days of occurrence by visiting the Busan Immigration Office or applying online at the Immigration Office website(www.hikorea.go.kr). You should report the change of residence every time, and it can also be reported to the community center.
Every student is required to apply for a part-time employment visa?
It is only for students with D-2 visa holders. If part-time employment occurs without approval, penalties and fines will be imposed on both the student and employer. However, in the following cases students are excluded from permission even if they have D-2 visas: Participate in working scholarships such as a teaching assistant(TA), a class assistant, etc. or participate in research activities linked to academic studies and receive allowances from PNU.
증명서 발급 및 학적 Certificates & Academic Records
I’m a graduate of PNU, and specific certificates like degree certificates and transcripts are required for my admission and job position. It must be delivered by post. Even though I’m outside Korea, could I still get it via post?
Sure. Visit the following webpage(https://pnu.certpia.com/?lang=en) and then click on the “Domestic/International Mail“ menu. Take note of the guidelines indicated on that page, which includes info on the fee charges. If degree verification by PNU via email is required, please contact icert@pusan.ac.kr.
I would like to have general student ID cards other than the mobile one. How can I apply for it?
From November2020, the issuance of general student ID cards has been terminated, and replaced by “Mobile Student Card”.
I need to change my name in English, showing on the Onestop. What should I do?
Two options are available.
(1) Visit the PNU International office with your identification card(e.g. Passport, ARC)
(2) Online application through the Onestop webpage.
기숙사 Dormitory
What kind of document is the tuberculosis certificate to be submitted after admission? Do I have to submit it even if I am not in a high-risk country for tuberculosis?
The tuberculosis certificate is a document to confirm whether or not a student has tuberculosis. The examination item is only the presence or absence of tuberculosis, and the test results and examination date must be shown. Regardless of the type of document, the results such as normal chest x-ray, negative tuberculin test result, no tuberculosis findings, and the date of examination are all that is required. Regardless of the country, it is the document that all pre-residents must submit in order to enter the dormitory.
Can I borrow bedding when I move in?
Bedding cannot be rented, so you must purchase or prepare your own bedding(duvet, pillow, etc.).
How do I apply for moving-out during the semester?
In case of leaving mid-way(moving out during the semester), you are required to report the expected move-out date at least 15 days before the move-out date on the website of PNU dormitory.
Then receive the form of move-out application → Clean the residence room on the day of move-out → After cleaning, submit inspection photos by e-mail → When you move out, return the move-out application form, room access card, and rental items to the security office before you move out.
Tutoring Program
I am interested in applying for the tutoring program and want to know how tutor and tutee are paired up?
We receive applications of tutees(international students) first. Once we have a list of tutee applicants, we send it to all PNU departments and the departments call for application of tutors(Korean students) based on the list of tutees. Then, the departments pair up a tuee with a tutor. In case that there is no applicant of tutor for a tutee in the same department, PNU International pairs up a tutor of a similar academic field or interest of the tutee.
I have a tutor/tutee that I want to participate in the program with as a pair. It is possible to be paired up with him/her?
Yes, it is possible. To be paired with the person, the tutee applicant should indicate the desired tutor’s name and student ID in the application.
Can I drop out of the program in the middle of the semester for personal reasons(e.g. leave of absence)?
Yes you can. But, if you quit the program in the middle of the program, your tutor/tutee cannot continue either. Please bear this in mind and make a careful decision. Unless it is an inevitable case, students should continue the program with sense of responsibility.